دورانی که از آن می‌ترسیم؛ برای اشتراکی‌شدن نرم‌افزار گوشی‌ها آماده شوید


با‌توجه‌به پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، می‌توان پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی پایه و اساس گوشی‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

درحال‌حاضر، گوشی‌های پیکسل ۸ گوگل و سری گلکسی S24 سامسونگ به انواع قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهزند و اپل و بسیاری دیگر از برندهای صنعت موبایل نیز در حال توسعه‌ی گوشی‌های خود با تمرکز بر این فناوری هستند.

هم‌اکنون، از رشد انفجاری هوش مصنوعی و معرفی قابلیت‌های مختلف لذت می‌بریم؛ اما به‌زودی مشخص خواهد شد که آیا مصرف‌کنندگان مایلند در طولانی‌مدت برای هوش مصنوعی هزینه‌ بپردازند یا خیر.

دیدگاه غالب این است که حداقل برخی از عملکردهای هوش مصنوعی موبایل در‌نهایت پولی خواهند شد. سامسونگ می‌گوید Galaxy AI تا سال ۲۰۲۵ به‌‌رایگان دردسترس خواهد بود و ممکن است ویژگی‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی بهترین گوشی سامسونگ، تنها برای مشترکان پولی دردسترس باشد.

گوگل همین‌حالا برای برخی از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی خود هزینه‌‌ی اضافه دریافت می‌کند. به‌عنوان مثال، قابلیت Video Boost گوشی گوگل به‌دلیل هزینه‌های دیتاسنتر، تنها در پیکسل ۸ پرو دردسترس است که قیمت بیشتری از پیکسل ۸ دارد.

اشتراکی‌شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد؛ به‌ویژه ازآنجاکه برای پردازش ابری باید به هر طریقی هزینه‌ها پرداخت شود.

درحال‌حاضر، دستیار هوش مصنوعی جمنای گوگل به‌رایگان دردسترس است؛ اما ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند Help Me Write در طرح جدید Google One AI Premium با قیمت ۱۹٫۹۹ دلار گنجانده شده‌اند. این طرح دو ترابایت فضای ذخیره‌سازی و سایر مزایای اشتراک سرویس ابری ۹٫۹۹ دلاری گوگل را نیز برای کاربران فراهم خواهد کرد.

حالا سؤال اصلی این است که آیا قابلیت‌های پولی هوش مصنوعی می‌توانند به‌حدی ارزشمند باشند که مردم برای آن‌ها هزینه پرداخت کنند؟ به‌نظر نمی‌رسد قابلیت ویرایش متن یا بهبود قابلیت‌های جست‌وجوی وب به‌تنهایی بسیاری از کاربران را متقاعد به پرداخت هزینه کند.

وضعیت راکد سخت‌افزار مدرن و گرایش به‌سمت پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت ممکن است به این معنی باشد که زمان آن رسیده است تا درباره‌ی ایده‌ی گوشی‌های هوشمند به‌عنوان محصولاتی با سرویس نرم‌افزاری رایگان تجدیدنظر کنیم.

مقاله‌های مرتبط

ممکن است برای برخی کاربران هزینه‌ی ۳۵ دلار در ماه برای سخت‌افزار و نرم‌افزار، بهتر از خرید گوشی ۱٬۰۰۰ دلاری با اشتراک هوش مصنوعی باشد؛ به‌ویژه اگر روش اول عملکرد پایدار را تضمین کند و تحولات آینده را پوشش دهد. باوجوداین، همه‌چیز به این بستگی دارد که هوش مصنوعی موفق شود انتظارات کاربران را جواب دهد.

درهرصورت، ارائه‌ی سرویس اشتراک اضافی تفاوت‌های مهمی با دریافت هزینه از مصرف‌کنندگان برای ادامه‌ی استفاده از ویژگی‌های تبلیغاتی دستگاه‌ دارد. به‌عنوان مثال، غیرفعال‌کردن ویژگی‌های Galaxy AI یا Video Boost و جایگزینی آن‌ با هزینه‌ی ماهانه می‌تواند انگیزه‌های خرید دستگاه‌های مبتنی‌بر نرم‌افزار را در آینده تضعیف کند. بنابراین، پیش‌گامان اولیه‌ی هوش مصنوعی باید در این زمینه رویکردی محتاطانه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید