چین درصدد نصب دوربین‌های نظارتی برای مراقبت از ایستگاه قمری آتی خود است


چین که علاقه‌ی وافری به نظارت بر شهروندان خود با دوربین‌های مداربسته دارد، اکنون براساس گزارش‌ها به‌دنبال راه‌هایی به‌منظور نصب شبکه‌ی گسترده‌ای از حسگرها و دوربین‌ها برای نظارت بر پایگاه قمری آتی خود در ماه است.

«ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری» یک پایگاه برنامه‌ریزی‌شده برای احداث روی ماه است که طرح آن در سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان ملی فضایی چین (CNSA) و روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه ارائه شد. این پایگاه قصد دارد درطول چند دهه‌ی آینده به یک ایستگاه عملیاتی کامل در سطح ماه برای انجام پژوهش‌های علمی تبدیل شود و هدف نهایی حضور دائمی انسان در قمر زمین را محقق کند.

چندین کشور دیگر از جمله ونزوئلا، آفریقای جنوبی، جمهوری آذربایجان، بلاروس و پاکستان، علاقه‌ی خود را برای مشارکت در پروژه‌ی ایستگاه قمری چین و روسیه ابراز کرده‌اند.

چنین سازه‌ی مهمی در محیط فضا به درجاتی از محافظت نیاز دارد؛ به‌ویژه در زمانی که روابط بین‌الملل در سیاره زمین به‌طرز روزافزون به سردی می‌گراید. طبق گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، دانشمندان CNSA، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین و دانشگاه ججیانگ به‌تازگی طرحی را برای نظارت مداوم بر ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری با استفاده از صدها دوربین ارائه کرده‌اند.

براساس گزارش دانشمندان چینی، دوربین‌های کوچک ۱۰۰ گرمی به تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز خواهند شد که «قادر به شناسایی، مکان‌یابی، ردیابی و هدف‌گیری اهداف مشکوک به‌طور مستقل هستند». اگر هرگونه «ناهنجاری» شناسایی شود، سامانه آماده است تا به سرعت سیگنال‌های هشدار تولید و اقدامات واکنشی مناسب را آغاز کند.

بیشتر بخوانید

سامانه‌ی نظارتی چین اسکای‌نت ۲ نام‌گذاری شده است که به شبکه‌ی نظارت انبوه این کشور روی زمین اشاره دارد. تخمین‌ها متفاوت است؛ اما برآورد می‌شود که چین صدها میلیون دوربین مداربسته که تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها از قابلیت تشخیص چهره برخوردار هستند، آماده‌ی نصب دارد.

براساس گزارش SCMP، در مقاله‌ای که در مجله‌ی دانشگاهی چینی «آکتا اپتیکا سینیکا» منتشر شده، آمده است: «پروژه ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌ی نظارت بصری برای ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری می‌تواند از تجربه‌ی موفقیت‌آمیز پروژه اسکای‌نت چین بهره بگیرد.»

اگر بگوییم درحال‌حاضر در عصر جاسوسی فضایی زندگی می‌کنیم، بیراه نگفته‌ایم. در سال‌های اخیر، شاهد افزایش شمار ماهواره‌های شناسایی بوده‌ایم که دشمنان خارجی روی زمین را زیر نظر دارند. درهمین‌حال، شرکت‌های فضایی قرار است به هدفی رایج برای حملات سایبری خارجی تبدیل شوند.

حتی درحالی‌که بشر درحال برداشتن گام‌های فزاینده برای استعمار سایر بخش‌های منظومه شمسی است، به‌نظر می‌آید که نارضایتی‌ها و سوءظن‌ها از جانب سیاره‌ی زادگاهمان همچنان با قدرت پابرجا باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید